Kort om Unike Hoteller
Omsetning i millioner
Vekst de siste 3 årene
Hoteller i Norge
Det som startet som én hotellidé i 2012, har i dag vokst til en landsdekkende kjede med 20 hoteller. Veksten de siste årene har vært spesielt sterk. Av den grunn har Unike Hoteller blitt kåret til DNs Gaselle hvert år siden 2022, en pris som gis til de beste vekstbedriftene i Norge.
Ifølge konserndirektør Morten Christensen, skyldes det langt på vei en strategisk satsing på moderne, skalerbare systemer, med regnskapssystemet Finago Office i kjernen.
Med bakgrunn som siviløkonom og tidligere økonomidirektør for flere hoteller i Oslo, visste Christensen at suksess i hotellbransjen handler om én ting: kontroll. Da regnskapstallene tidligere kunne ta opptil åtte uker å få på plass, ble det vanskelig å ta informerte beslutninger i tide.
Jeg gikk lei av å mase om tallene. Nå får jeg ukentlige oppdateringer rett til morgenkaffen. Det gir meg en enorm trygghet i hverdagen.MORTEN CHRISTENSEN
Konserndirektør i Unike Hoteller

Rømskog Hotell Spa & Resort, som er ett av flere eksklusive hoteller i Unike Hoteller-kjeden. Bildet er hentet fra selskapets nettside.
Kontroll under vekstreisen
Etter hvert som kjeden vokste, ble det klart at de gamle systemene ikke strakk til. Antall bilag økte, hotellene brukte ulike systemer, og det oppstod flaskehalser. Det var behov for en helhetlig løsning. Valget falt på Finago Office.
Etter hvert som hotellporteføljen har vokst, har behovet for skalerbare og pålitelige systemer blitt enda tydeligere. Her mener Christensen at valget av systemleverandør har vært avgjørende.
“Når vi har utvidet oss med flere hoteller, er det helt avgjørende å ha systemer som jeg stoler på og vet fungerer,” sier han.
Ved hjelp av en ekstern regnskapsfører, bruker Unike Hoteller Finago Office til både regnskap og lønnshåndtering. Resultatet er ikke bare bedre kontroll, men også doblet lønnsomhet de siste årene. Den intuitive bankmodulen har også vært en suksessfaktor:
«Jeg er veldig glad i bankmodulen. Jeg kan gjøre alt direkte i systemet, og integrasjonen med banken fungerer sømløst", forteller han.
Effektive integrasjoner i bunn
En viktig brikke i suksessoppskriften er integrasjonene mellom Finago Office og hotellkjedens øvrige systemer, hvor data fra hotell- og restaurantsystemer sømløst kobles direkte inn i regnskapet.
«Det burde egentlig ikke vært mulig, men jeg har daglig oppdaterte tall umiddelbart tilgjengelig takket være integrasjonen mellom hotellsystemene og Finago Office. Det er helt uvurderlig.»
Office har dessuten gode integrasjoner mot en rekke andre bransjesystemer.
Klare for neste steg
Konserndirektøren har tillit til at Finago Office kan støtte bedriftens videre vekstambisjoner. Han vektlegger at tillit er noe som bygges opp over tid, og styrkes når han opplever at systemet leverer som lovet.
For en travel konsernsjef er det helt avgjørende å ha færrest mulig samarbeidspartnere, som han også kan stole på.
Jeg kunne ikke kjøpt et hotell til hvis jeg ikke hadde hatt et system som deres. Noe jeg faktisk kan stole på.MORTEN CHRISTIANSEN
Konserndirektør i Unike Hoteller
Book en demo
Ønsker du å se systemet i aksjon med egne øyne? Velg et tidspunkt som passer deg i kalenderen så viser vi deg en skreddersydd demo av løsningene våre.
Book et møte med salg
Nysgjerrig på hvordan løsningene våre kan støtte din virksomhet?
Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg snarlig via e-post for en uforpliktende samtale.