Kort om Norsk Sjømat i tall
Etablert
Ansatte
Markeder
Norsk Sjømat Stranda AS er en ledende norsk foredler av laks og ørret, og ble etablert i Stranda i 1996. På 26 år har selskapet vokst til over flere hundre ansatte, og forsyner nå over 40 globale markeder med fisk av beste kvalitet.
— Vi var i utgangspunktet fornøyd med systemet vi brukte, men vi ble nødt til å finne et annet system som kunne dekke det vi hadde behov for, sier økonomisjef i Norsk Sjømat, Stig Rødseth.
Behov for flere integrasjoner
— Siden vårt fagsystem dekker blant annet funksjoner som innkjøp, produksjon, lager og fakturering, hadde vi behov for en enkel integrasjon med det økonomisystemet vi valgte, forklarer Rødseth.
De ble av tidligere leverandør anbefalt Finago, men de vurderte i tillegg systemer både fra PowerOffice og Xledger.
— Finago har gode muligheter for integreringer, noe som er veldig viktig for oss. Vi har selv laget flere systemer vi bruker i driften vår, og det har vært sømløst å integrere dette i Finago. Systemet har svært mange muligheter, og er noe vi benytter oss mye av, forklarer IT-ansvarlig i Norsk Sjømat, Rolleiv Sve.
Enkelthet i fokus
— Vi ønsket et så enkelt system som mulig, uten unødvendige funksjoner vi ikke har bruk for i hverdagen. Samtidig var det viktig for oss at systemet hadde mange muligheter for integrasjoner og tilpasninger.
Norsk Sjømat har brukt lønnssystemet, regnskapssystemet og automatiseringsløsningene fra Finago siden 2022. Overgangen til et nytt system krever alltid litt tilpasning, men Norsk Sjømat er allerede svært positive til løsningen og mulighetene den gir:
— Jeg opplever at økonomisystemet har stort potensial. AI er integrert i regnskapet og lærer kontinuerlig, samtidig som prosessene blir stadig mer automatiserte. For oss er det også veldig spennende å ta i bruk et skybasert økonomisystem, siden det er helt nytt for oss, sier Rødseth.
Samtidig som systemet skulle være enkelt, ønsket vi også at det skulle ha mange muligheter for å koble på integreringer.Stig Rødseth
Økonomisjeg, Norsk Sjømat
Hverdagen blir stadig lettere
Både økonomisjefen og IT-sjefen synes dialogen og kommunikasjonen med Finago er svært god.
— Vi har møter og oppfølging hver uke med våre kontaktpersoner i Finago, som sikrer at vi jevnlig kan lufte og formidle ønsker, behov og tilbakemeldinger vi har om systemet.
God arbeidsflyt og verdiskapning
— For oss i Norsk Sjømat er god arbeidsflyt viktig for en fungerende hverdag – da kan vi fokusere på det som gir bedriften vår verdi. Å være en trygg og god arbeidsplass for kolleger og ansatte, er også noe vi prioriterer høyt, sier Rødseth.
De tar tak i problemer og utfordringer når de dukker opp – da kan man raskere komme seg videre, og se fremover.
— For at dette skal være mulig er det viktig at funksjoner og systemer fungerer slik at man har det beste grunnlaget for optimal drift man kan ha, avslutter Rødseth.
Book et møte med oss - velg tidspunkt som passer best for deg!
Vil du vite mer?
Fyll ut skjema så kontakter vi deg innen kort tid.