Ledelse er ikke en posisjon, men en aktivitet. Det handler blant annet om engasjement, å sette kursen og ikke minst – spille sine ansatte gode.
En god leder bør skape engasjement, sette kursen for sine ansatte, og få frem sine ansattes gode kvaliteter. I denne artikkelen gir vi deg syv egenskaper som gjør deg til en god – og moderne – leder. Men først: hva kjennetegner en god leder?
Kort og godt skal en leder inspirere og motivere de ansatte, ha en god og åpen kommunikasjon, samt ta beslutninger og stå ansvarlig for dem. De bør også vise samt ha tillit til de ansatte, delegere oppgaver og være åpne for å kontinuerlig lære og utvikle seg.
Å være en god leder utgjør altså en kombinasjon av en rekke ulike faktorer og egenskaper:
Har du selv reflektert rundt dine egne egenskaper, og hva som eventuelt gjør deg til en god en? Les denne artikkelen om hvilke egenskaper som er viktig når du er en leder.
Lederrollen er ikke et one-man/ one-woman show. Ledere som lykkes kjenner sitt team, hvilke egenskaper som finnes i det, og hvordan ansvaret kan fordeles i gruppen.
For å kjenne ditt team er det viktig at du tar deg tid til å bli kjent. Invester tid til jevnlig dialog og møter med hver enkelt. Skap også en trygg arena der det er rom for at den ansatte kan dele tanker og meninger rundt prosesser, utvikling og forbedringspotensiale.
Åpen dialog og kommunikasjon er med på å fremme motiverte og selvstendige ansatte som evner å mestre sitt arbeid. Hvis du inviterer til en åpen dialog og en feedback-kultur vil du få ansatte som har lyst til å bidra til innovasjon og utvikling i organisasjonen.
Fagkarriere basert på utdanning og erfaring er dessverre ikke de lederegenskapene ansatte bryr seg mest om, og er heller ikke tilstrekkelig for en vellykket lederkarriere.
Stadig flere ansatte ønsker seg en leder som evner å inspirere, involvere, bygge og lede team – og som har tydelige verdier. Som leder er det viktig at man lever ut verdiene som er satt av organisasjonen. Det bør være et klart samsvar med den kulturen og verdiene den ansatte kjenner til fra organisasjonen, og kulturen og verdiene lederen viser i ulike situasjoner.
De aller fleste av oss drives av å vite hva som er målet og meningen med arbeidet vi gjør. En god leder er en som evner å inspirere til hvorfor vi gjør det vi gjør, og formidle organisasjonens verdier og plass i samfunnet, slik at ansatte føler mening i det arbeidet som utføres.
Digitaliseringen samfunnet står overfor medfører høyere endringstempo og mindre forutsigbarhet. Den bidrar til forenkling av arbeidsoppgaver, og vi utfordres på nye og mer effektive måter å jobbe på – fleksibilitet er derfor avgjørende.
Teknologi, innovasjon og hastighet bidrar til å forme lederrollen på en helt annen måte enn tidligere. Som leder må man evne å omstille og tilpasse seg raske endringer. Det er viktig å se mulighetene, tenke utenfor boksen og være villig til å endre forretningsmodellen.
Fleksibilitet vil da kunne bidra til utvikling, læring og suksessoppnåelse – både som leder, for temaet man leder og for resten av organisasjonen.
Å være tilpasningsdyktig handler blant annet om å tilpasse lederstilen etter situasjon, person og organisasjon. De beste lederne lærer av andre, tilpasser seg endringer underveis og evner å være fleksible.
Still spørsmål, lytt og observer – tør å spørre om andres mening, feedback og perspektiv. Og vær nysgjerrig på nye løsninger og arbeidsmetoder.
Det er også viktig å ha et klart mål og visjon for veien fremover. Samtidig er det viktig å forstå at veien mot målet ikke er konstant. Du blir nødt til å justere underveis – der det er nødvendig. En tilpasningsdyktig leder er situasjonsbevisst; en som evaluerer informasjon som er tilgjengelig, og som foretar justeringer uten at det er i strid med egne eller organisasjonens verdier.