Enten du er arbeidstaker, leder eller driver egen bedrift, må du ha oversikt over arbeidstiden din. I denne artikkelen får du svar på de vanligste spørsmålene knyttet til timeregistrering – og konkrete tips til hvordan timeregistrering kan bli både enklere og mer effektiv med moderne, digitale løsninger.
Timeregistrering kan være en tidstyv eller en effektiv ressurs – alt avhenger av hvordan det gjøres, og hvilket system dere bruker.
Det finnes mange spørsmål knyttet til timeføring, og i denne artikkelen svarer vi på de mest stilte spørsmålene rundt timeregistrering – og gir deg samtidig tips til hvordan du kan gjøre det enklere, raskere og mer nøyaktig med moderne verktøy.
Ja! Det er det. Ifølge arbeidsmiljøloven er arbeidsgivere pliktig til å føre oversikt over ansattes arbeidstid. Dette handler både om å sikre arbeidstakerens rettigheter – som hviletid og overtid – og om å unngå lovbrudd og sanksjoner.
Arbeidstid er rett og slett den tiden du står til disposisjon for arbeidsgiver. dette inkluderer ikke bare faktiske arbeidstimer, men også:
Les mer: Advania Norge har fått en enklere og smidigere hverdag med Finago Busy, og hvordan de økte omsetningen på hver avdeling.
Å registrere timene dine feil kan få nflere konsekvenser, blant annet:
Det lønner seg altså å være nøye med korrekt timeføring.
Digitale løsninger som Finago Busy fra Finago automatiserer mye av jobben, og er lettvint å bruke. Med et slikt timeregistreringssystem blir det: