I et stadig mer konkurranseutsatt marked er det viktig å ha et solid budsjett for å sikre økonomisk kontroll over bedriften sin, og ikke minst bærekradtig vekst. Lær hvordan du utarbeider et godt budsjett og bruker det til din fordel.
Et godt utarbeidet budsjett gir oversikt, tilpasser seg endringer og legger grunnlaget for å nå bedriftens overordnede mål. Det er også et fint verktøy å ha i bakhånd for å møte utfordringer som kan oppstå.
I denne artikkelen deler vi 10 praktiske tips som hjelper deg med å bygge et robust budsjett, og styrke bedriftens økonomiske fundament.
Før du starter å jobbe med budsjettet, bør du definere de økonomiske målene du ønsker bedriften din skal nå.
Å sette seg klare mål gir nemlig et solid grunnlag som gjør det lettere å styre alle økonomiske beslutninger og prioriteringer som gjøres i bedriften.
Vanlige mål som er vanlig å inkludere i et budsjett er gjerne:
Vi anbefaler å sette mål som er tallfestet og spesifikke – da blir det enklere å måle fremgangen deres og oppdage eventuelle avvik.
Et eksempel på et godt, målbart mål kan være å øke omsetningen med 10% årlig, eller redusere kostnadene med 5% i løpet av neste kvartal.
Å utarbeide budsjetter er en prosess som krever samarbeid – du bør derfor involvere ansatte fra ulike avdelinger som salg, HR, produksjon og regnskap for å sikre at budsjettet er realistisk.
Salgsteamet kan for eksempel bidra med prognoser for inntekter basert på markedsutsikter, mens HR kan gi innspill om planlagte rekrutteringer eller opplæringskostnader.
Et tips er å planlegge faste budsjettmøter der alle involverte kan dele sine meninger for å sikre at budsjettet forankres i organisasjonen.
Bud 3 for å lage et realistisk budsjett, er å analysere regnskapet fra tidligere år for å identifisere viktige trender som kan påvirke fremtidig økonomi. Historiske data gir et solid grunnlag til dette.
Dette kan inkludere blant annet:
Du kan bruke et regnskapssystem for å trekke ut nøkkeltall, men du bør også være fleksibel til å justere budsjettet etter fremtidige faktorer som endrede markedsforhold, nye prosjekter eller regulatoriske endringer.
Ved å kombinere historiske data med strategiske vurderinger kan du skape et budsjett som både er realistisk og fremtidsrettet.